Vem vänder jag mig till om min anslutning/mina tjänster krånglar?

Föreningen äger kollektivt all fiber som går i backen. Men när vi skrev avtalet med Telia så var vi väldigt noga med att inte vi skulle äga någon som helst elektronisk utrustning mellan Telias överlämningspunkt och respektive hushåll. Detta för att vi inte skulle hamna i en situation där Telia skulle kunna skylla ifrån sig på oss eller en tredje part.

Detta innebär i praktiken att Telia äger utrustningen i överlämningspunkten, dvs den punkt där föreningen har anslutit till Telia och omvärlden (Sundshult).

Telia äger utrustningen i nodhusen, dvs den utrustningen som skickar och tar emot ljussignalerna i vårt fibernät.

Telia ansvarar även/har all garanti för mediakonvertern, routern/smartboxen samt den tvbox som ingick i abonnemanget.

De övriga TV-boxar ni har köpt in, utöver den första boxen, har ni köpt från Telia så det är Telia som ansvarar för garanti och funktion även på dessa även avtalet i dessa fall är direkt mellan medlemmen och Telia.

Det ”enda” som föreningen äger är ca 16 mil fiberkabel, dvs alla kablar som ljusstrålen skickas via.

Detta gör felsökningen relativt enkel.
Den enda gången som det faller tillbaka på föreningen så är det i de fall där fibern gått av, dvs INGA tjänster fungerar längre och Telia har säkerställt att det inte är routern som gått sönder. Kontakta då respektive områdesansvarig.

I ALLA andra fall så är det alltså Telias ansvar att kunna leverera de tjänster de utlovat.

Supportnummer till Telias Fiberavdelning: 020-240 250